dinsdag 14 oktober 2025 |
 11:20 uur

MyWheels & gemeente Utrecht: bi-directioneel laden

In Utrecht is al 35% van de daken uitgerust met zonnepanelen. Daarmee is de stad een van de meest vooruitstrevende steden in Europa op het gebied van duurzame energievoorzienig. Maar met de uitrol van duurzame opwek groeit ook de vraag naar betrouwbare opslagmethoden. Daarom sloegen de gemeente, Renault Group, MyWheels en We Drive Solar de handen ineen in “Utrecht energiek”: een samenwerking om Europa’s eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) autodeeldienst van de grond te krijgen.

Het idee van de V2G-technologie is in feite heel simpel en levert oplossingen voor 3 problemen tegelijk. Het gebruik van hernieuwbare energie vormt een uitdaging voor het elektriciteitsnet vanwege de massale inzet ervan, waardoor hoge pieken in de energietoevoer ontstaan. De meeste privépersonenauto’s staan 95%1 van de tijd stil, en tegelijkertijd komt deelvervoer maar langzaam van de grond. Doordat de V2G-technologie elektrische auto’s in staat stelt om bidirectioneel (dus niet alleen van het net naar de auto, maar ook weer terug van de auto naar het net) te laden kunnen elektrische voertuigen energie opslaan en tijdens piekperioden terugleveren aan het lokale elektriciteitsnet. Deze EV’s fungeren als ‘rijdende buurtbatterijen’ die netcongestie verlichten, deelvervoer bevorderen en zorgen voor meer lokale samenwerking.

Er rijden op dit moment al 50 elektrische Renault 5 E-Tech-auto’s rond. Renault Group gaat nog een vloot van 500 elektrische auto’s uitgerust met V2G-technologie leveren. Deze zijn samen goed voor 10% van de benodigde flexibiliteit om de pieken in regio Utrecht op te vangen. Het deelvervoerssysteem wordt beheerd door MyWheels en de openbare infrastructuur wordt geleverd door We Drive Solar. Een mooi voorbeeld van succesvolle publiek-private samenwerking.